Blog ni i dedikasikan special for all my friends. Since i masih kecil sampailah i dah besar panjang sekarang nih. Semuanya berkisar tentang kenangan, cerita manis & pahit serta apa yang berkaitan dengan persahabatan. To u all, i hope u all tak lupakan i walaupun kita jauh dari mata..huhuhu.. Windu sangat kat korang wey..!!

Sabtu, 27 Februari 2010

<<< Bingkisan Buat Kawan >>>

Setiap orang perlukan kawan, teman, geng, orang-orang yang kita boleh berhubung.

Tapi apakah itu kawan??

Geng warung kopi??

Member seperjuangan??


Member lepak??

Rakan-rakan sekolah??


atau

Kawan-kawan yang bersama-sama dengan kita semasa kecil??


Tak de prejudis,
Tak de perbezaan,
Tak de pertandingan,
Tak de persaingan,

Sehingga 1 hari kita belajar untuk buka mata dan


Kita akan nampak dunia bukan lagi sekadar hitam dan putih.


Tak de hal..

Sekarang kalau nak buat kawan memang cepat, senang dan pantas.


Tak payah keluar rumah,



Tak payah bangun dari kerusi



Tenung skrin komputer, keletak keletuk je keyboard


Boleh suka benda yang sama,
Tak suka pun tak pe,
Kenal tak kenal belakang cerita.

Risiko, kita tanggung sendiri
kerana
Persahabatan adalah satu pengembaraan yang tidak boleh diduga.

Kita meneruskan perjalanan hidup mencari kawan, teman dan rakan untuk mengisi kekosongan,
Tanpa menyedari mereka berada dihadapan kita.

Hanya menunggu masa untuk menemukan kita kembali.
Hanya menunggu keadaan yang akan menentukan arah persahabatan.

Seperti surat-surat kiriman kenalan yang dekat dan jauh,
kita mengembara dari satu tempat ke tempat yang lain.

Membawa bersama kenangan manis, dan impian hidup yang ingin kita kongsi.

Seperti sebutir habuk yang ditiup angin, kita mencari ketentuan hidup dan arah masa depan.

Kita memikul beban dan kenangan pahit yang ingin kita lupakan.
Berpegang pada harapan untuk memulakan hidup baru.

Satu hari kita akan sedar, melakukan kesilapan adalah lumrah perjalanan hidup yang akan mendewasakan kita.

Nak tak nak, kita terpaksa membuat pilihan dan berhadapan dalam pelbagai dugaan dalam meneruskan pengembaraan yang tidak dapat dielakkan.
Pengembaraan yang akan membawa kita ke tempat yang baru dan yang akan membawa kita pulang.

Terikat,
Terkongkong,
Terkurung,

Kita mencari jalan bagi melepaskan diri dari kemelut lama yang ikut kita kemana saja kita pergi.

Kita tak boleh lari,
Tapi kita beranikan diri,
Tabah untuk mencari ruang,
Untuk mencari kebebasan.

Kadang-kadang kita lupa,
Bercakap bukan sekadar bercakap,
Mendengar bukan sekadar mendengar.

Tapi kita sebenarnya sedang mencari jalan penyelesaian,
Mencari kesefahaman.

Kita sedang meluahkan perasaan, isi hati dan keinginan untuk difahami.
Bila kita gagal untuk berkata-kata,
Kita perlukan seseorang untuk membantu.
Kita perlukan seseorang untuk memahami kekusutan dunia kita.

Jadi, kita kembali mencari dengan penuh harapan.

Si dia yang telah kita kehilangan.

Tanpa menyedari kita telah pun bertemu dengan pengisi kekosongan dan pengganti tempat kita mengadu.

Bila dunia kita lumpuh, kita belajar untuk bangun semula.
Kita makan, minum, dan membuang masa seperti biasa.
tanpa menyedari segalanya sudah pun berubah.

Kita mungkin kehilangan peluang untuk berkata-kata,
dan kita mungkin terkapai-kapai untuk bersuara,
Tetapi kenangan dan pengalaman yang kita genggam selama ini, akan menjadi pengikat persahabatan yang bakal kita jalinkan.

Setiap yang kita lakukan mesti kena dengan caranya.

Nak buat minuman sedap..gula, air, susu mesti secukupnya.


Nak masak lauk..kena pilih bahan, kena pandai kawal api, dan sukatan rencah perlu tepat.


Tak lebih, tak kurang untuk menjadikannya sesuatu yang boleh dinikmati.

Kerana,
Setiap kesilapan boleh menjejaskan.


Seperti juga dalam bercinta, lebih kurang sama je...


Itu ini mesti ada.
Mesti ada kemahuan, baru boleh suka sama suka.

Dan dalam persahabatan,
Diperlukan keserasian dan keikhlasan barulah boleh ngam,
dan dalam kenal mengenal antara satu sama lain pula,
Mesti ada kesabaran dan kesefahaman.

Akhirnya,
Bila kita bertemu dan saling berkenalan,
Bila kita sudah sehaluan,
Hanya masa yang akan menentukan perjalanan persahabatan kita.

Menunggu,


Rasanya sepanjang hidup kita, kita asyik menunggu, menunggu dan menunggu.

Menunggu masa,
Menunggu peluang,
Menunggu nasib,
Menunggu tanpa penghujung,
Sehingga kita asyik bertanyakan bila, bila, bila-bila atau sampai bila.

Tetapi,
Macammana bosan, jemu dan jenuh menunggu, kita terpaksa menunggu.

Dah jadi macam satu pekerjaan pulak, atau satu bidang yang tidak mendatangkan hasil.

Tapi,
Kadang-kadang menunggu tu kita rasa berbaloi jugak,
Bila kawan-kawan ada disamping kita.

Bila semuanya diluar kawalan kita, apa yang boleh kita buat???
Selain menunggu dan mengharap.

Apa yang boleh kita buat???
Hanya tunggu dan lihat.

Apabila kita sedar,
Apabila dunia yang kina bina mula rapuh dan retak,
Kita cuba sedaya upaya untuk berdiri dan bertahan,
Kerana itu saja yang kita mampu lakukan.

Kita sedar,
Perjalanan yang mendewasakan kita tidak akan mudah,
Seperti yang kita inginkan.

Hubungan yang kita jalinkan menjadi semakin rumit,
Badan yang bertungkus lumus menampung hidup semakin penat,
Hati yang kita harapkan lembut menjadi semakin keras,
dan,
kesunyian yang membelenggu diri menjadikan semakin teringin untuk mencapai kebahagian dan kesempurnaan.

Kita tahu, bukannya tak tahu.

Kita berani membebaskan diri,
Berani untuk melupakan kenangan silam,
dan mencari ketenangan.

Tetapi kita perlu mengharungi kehidupan ini, selangkah demi selangkah.
Bergelut dengan diri sendiri,
dan berhadapan dengan beban yang datang mencari.

Kita hanya boleh bersedia,
dan menunggu peluang untuk merampas kembali apa yang telah hilang.

p/s Petikan daripada Telemovie KAMI


best regards,




14 ulasan:

  1. menyentuh perasaan bingkisan tuk kwn nie.
    teringat kenangan kita kat teknik.
    time tue mmg kawan adalah penting.

    BalasPadam
  2. ..to m!SS edURA hanUM..

    Tau xpe, edu..
    Semua kenangan yang pahit manis tetap gak tersemat lam ingatan ak.

    Macam2 yang kita da lalui mase zaman at teknik dulu n ak windu sgt2 at semua tuh.. (-_-)

    BalasPadam
  3. ………..@@@@.....................
    Kawan hidup ini umpama langit yang tidak selalu cerah
    Kawan hidup ini umpama awan yang tidak selalu putih
    Ingatlah bintang-bintang di langit Takkan terus berkelipan
    Ingatlah pelangi yang indah Pasti akan hilang
    Kawan jangan biarkan dirimu
    Seperti rama-rama
    Cantik namun akhirnya menjadi perhiasan di dinding
    Kawan jangan biarkan dirimu
    Umpama lipan dan kala
    Berbisa namun akhirnya menjadi perhiasan di meja tulis
    Oh! Kawan jadilah seperti si matahari
    Membakar diri demi insan sejagat
    Oh! Kawan jadilah seperti bulan purnama
    Menerangi malam yang gelap gelita
    ............... @@@@......................
    Meski pun tetap bertegur sapa
    Namun dimensi yang memisahkan kita
    Salam Ziarah kami pada kalian semua
    Moga sejahtera hendaknya jua.......

    http://firestartingautomobil.blogspot.com

    eeeeeemmmm.... bebetul nostalgia.... yup aku mmg merindui all old member ku sekelian....

    merindui masa silam kecil dan zaman persekolahan ku.... seronok sangat

    BalasPadam
  4. dah lama tak tengok kami ;)

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum salam sejahtera,
    Pemanis kata pembuka bicara;
    Dari Blog kami bercerita,
    Untuk tatapan sahabat semua.

    Bukan kacang sebarang kacang.
    Kacang melilit si kayu jati.
    Bukan datang sebarang datang.
    Datang membawa hajat di hati.

    Anak raja main congkak,
    Main congkak punya pelan ,
    Boleh saya tumpang bertanya,
    salam dihulur tanda persahabatan,

    Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan
    Salam dari kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. ...to cik epal...

    tau xpe...layan gak kan cite tuh..
    (^_^)

    BalasPadam
  7. ...to Afzainizam...

    Carik kerja dikilang papan
    Tapi tu pun, nak dapat payah
    Pertanyaan tuan, saya jawabkan
    Jalinan persahabatan terjalin sudah

    hahaha...ak bpantun, beb.....
    huhuhu...thanks alot ye, bro..

    (^_^)
    Salam kembali...

    BalasPadam
  8. Salam dari kami…
    http://firestartingautomobil.blogspot.com
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    Sorry bebanyak agak ketinggalan lah banyak entry kamu... coz banyak hal sibuk ngan bagai-bagai urusan lah... Sorry...

    Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami
    Yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya.
    Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan.
    Harapan dan impian juga kita luahkan.
    Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.
    Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga
    Kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yg ingin dikongsi bersama kita.
    Pernah kah kita memberi dia peluang untuk
    menceritakan tentang rasa bimbangnya,rasa takutnya?
    Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.
    Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
    Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
    Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah.?
    Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
    Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yg hanya bercerita..
    Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat
    Kerana dia juga seorang manusia,
    Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa.
    Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat..
    Sebagai kekuatan
    Jadilah kita sahabatnya itu.
    Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan.
    Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan..
    Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan..
    Kita tidak tahu.
    Tetapi...jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu..

    RENUNGILAH...
    HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA...

    BalasPadam
  9. Sebaik-baik sahabat ialah yang elok dalam perangai dan budi pekerti.

    Jangan basuh mangkuk persahabatan dengan cuka.

    Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya,jangan engkau tinggalkan dia,kerana sekali ia membengkok dan sekali ia melurus.

    Sendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat, dan teman duduk orang baik adalah lebih baik daripada sendirian.

    Apabila engakau ingin mengambil seseorang menjadai teman,maka buatlah dia dia supaya marah kemudian suruh orang bertanya kepadanya tentang dirimu dan rahsiamu.Sekiranya ia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu,maka ambillah dia menjadai sahabat.

    Salam ziarah salam muhibbah dari
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    BalasPadam
  10. Salam dari kami sebuah ikatan persahabatan
    Salam dari kami…
    http://firestartingautomobil.blogspot.com
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    lama tak buat entry baru....

    BalasPadam
  11. ~~Selamat hari ibu~~

    ..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥
    ♥..♥  ╔══╦══╗╔╦══╗  ♥..♥
    ♥..♥  ╚═╗║╔╗║║║╔╗║  ♥..♥
    ♥..♥  ╔═╝║║║║║║║║║  ♥..♥
    ♥..♥  ║╔═╣║║║║║║║║  ♥..♥
    ♥..♥  ║╚═╣╚╝║║║╚╝║  ♥..♥
    ♥..♥  ╚══╩══╝╚╩══╝  ♥..♥
    ..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥

    Ibu..
    Di saat ku melihat dunia,
    Kau tersenyum menangis gembirra,
    Tatkala ku dibesarkan,
    kau berikan segunung kasih sayang,
    Selaut belaian..
    Ibu..
    Pengorbananmu akan ku balas,
    Pengajaranmu sentiasa jadi pegangan,
    Biarpun ombak merobek dunia,
    Kau tetap ibuku yang satu.
    Sorry lama sungguh tak ziarah blog kamu maaf ye kerana kesibukan bekerja membataskan masa untuk berblog namun kita tetap kawan di alam maya..…

    Salam ziarah salam muhibbah dari
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    BalasPadam
  12. ۞۞۞۞۞۞۞
    ” Salam dihulur salam sejahtera,
    Pemanis kata pembuka bicara;
    Dari Blog kami bercerita,
    Untuk tatapan sahabat semua”
    ۞۞۞۞۞۞۞

    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    Salam lama betul tak ziarah cozz ade buzzy sikit lah maaf ye lambat sampai blog kamu ye…

    aku ingin jadi burung
    terbang bebas di awan
    tapi sayapku cedera ditusuk duri
    lantas aku hanya boleh memandang ke awan
    sdg hatiku melonjak ingin terbang ke sana lagi.....

    aku ingin jadi ikan
    meneroka indahnya lautan dalam
    tapi aku cedera dipukul gelombang
    lantas aku hanya memandang ke laut
    sdg hatiku melonjak ingin ke sana lagi....

    lalu...
    aku jadi kembara
    di satu sudut alam

    BalasPadam
  13. ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
    ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
    ----==--Salam Aidilfitri---==----
    --=== Maaf Zahir & Batin ===--
    ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
    ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
    buat pembaca blog kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
    semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
    HA..BACA PANTUN NI DENGAN NADA DAN INTONASI YANG BETUL....

    kelantan...
    Make ikke cicoh budu
    Jange lupo tamboh satar
    kelik rayo taksir laju
    Nanti rayo dale sepita

    Terengganu...
    Makang ubi jamang jepong
    Makang kepok cicah cuke
    Bulang pose mung bengong
    Bulang raye mung gile

    Pahang...
    Sepadan Pahang ada kasino
    Nasi dagang ikan patin
    Jange mu masam muko
    Raya makan rendang sadin

    Johor...
    Cegitu cegini awak suke
    Awak suke kite cerie
    Esok luse hari raye
    Sama-sama bersuke rie

    Melaka...
    Hawau kau berak merate
    Kaki bengkak ulau patok
    Kalu balik naik kerete
    Jangan pandu kalau ngantok

    N. Sembilan...
    Masak lomak cili api
    Campo dongan daun turi
    Hari rayo kolumpo sopi
    Tinggal penyamun dongan pencuri
    org kolumpo jgn kocik ati!!)

    Selangor/K.Lumpur...
    Wa cakap lu wa tak tau
    Tapi wa tipu sama lu
    Raya jangan buat tak tau
    Angpau ada bagi gua dulu

    Perak...
    Gulei tempoyak ikan mayong
    Deroyan busok tebok tupei
    Pandu hemat ingat kampong
    Ase(Asal) teman selamat sampei

    Kedah...
    Aloq Staq terketaq-ketaq
    Lapaq perut makan pau
    Macam mana tak ketaq
    Kena paksa bagi angpau

    Penang...
    Nasi kandaq kedai mamak
    Anak mami juai pesemboq
    Lepaih raya jgn dok triak
    Kalu ceti mai kot dapoq

    Perlis...
    Padangbesaq kecik aja
    Tempat siamlalu lalang
    Hari raya kita berbelanja
    Jangan sampai menambah utang
    Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..
    Joommmm balik kampung kita berhari raya... Pesanan kami berhati-hati ketika dalam perjalanan pulang kekampung halaman... ingat orang yang tersayang yang menanti kepulangan anda...

    BalasPadam
  14. salam..... ada jugak kawan nie bila pahit bersama kita
    tapi bila manis ja tinggal kita?
    apa sebabnya erk????

    BalasPadam